Donderdag 18 mei jl. organiseerden MKB Rotterdam Rijnmond en het WerkgeversServicepunt Rijnmond voor de 6e keer de MKB lenteborrel op De Delft. Dit keer ook weer in samenwerking met Yes We Care i.v.m de uitreiking van de Hart voor Rotterdam prijs. De Hart voor Rotterdam prijs is een ondernemersprijs prijs om ondernemers te inspireren op het gebied van maatschappelijk betrokken ondernemen. Ieder jaar heeft de prijs een ander thema. Het is vorig jaar begonnen met het thema ‘jeugdwerkloosheid’. Het thema van dit jaar was ‘participatie door mensen met een arbeidsbeperking’.
Via de accountmanagers van het WerkgeversServicepunt Rijnmond waren er totaal 26 bedrijven genomineerd voor deze prijs. Allemaal bedrijven die al werken met mensen uit de doelgroep van de Participatiewet. Uit deze 26 bedrijven selecteerde een onafhankelijke jury een top 5 van bedrijven: Verstegen. Donker Fuel, Zegro, Keraf en Recreatiecentrum Zevenkampsering.
De jury (oa: Leo Peeters Weem, directeur Rabobank, Paul Hofstra, directeur Rekenkamer, Han Biemans, directeur Hogeschool Rotterdam) heeft een meting gedaan op basis van de gegevens over deze genomineerden. Hierin is onder andere gekeken naar de volgende criteria:
1. De doelgroep kan worden omschreven als “mensen met een arbeidsbeperking”.
2. Het betreft vaste contracten en werkervaringsplekken. Vaste contracten wegen over
het algemeen wel zwaarder mee.
3. Inzet van “mensen met een arbeidsbeperking” staat in verhouding tot de omvang van
het bedrijf (gerelateerd aan het totaal aantal medewerkers van het bedrijf)
4. Hoe groter de afstand tot de arbeidsmarkt; hoe kleiner het arbeidsvermogen, hoe
hoger de score. Dit wordt gemeten in de loonwaarde.
5. De periode waarin het bedrijf is gestart om “mensen met een arbeidsbeperking” in te
zetten en de aanleiding om dit te doen worden meegenomen.
De winnaar van de Hart voor Rotterdam prijs is geworden: Zegro.
Zegro (groothandel voor horeca en grootverbruik) is een echt Rotterdams familiebedrijf. Sinds 45 jaar zijn zij een begrip in Rotterdam. Zegro is al in 2013 begonnen met het aanbieden van arbeidsplaatsen voor de doelgroep. Inmiddels hebben zij een groot aantal werkplekken voor de personen uit de doelgroep, waaronder veel vaste contracten en een aantal tijdelijke contracten die bij goed functioneren worden omgezet in een vast contract. Ruim 7,5% van het totale personeelsbestand is vanuit de doelgroep. Daarnaast is Zegro in staat om op te schalen als het succesvol blijkt, omdat het planmatig is ingestoken. Zegro is een groot voorbeeld voor andere ondernemers.